Ordförklarningar

• Bomöte

LH kallar till sk bomöte 1/ år. Det innebär att samtliga i huset boende kallas, vare sig de är medlemmar i hyresgästföreningen eller inte. Bo-mötet behandlar/tar upp för huset angelägna frågor/problem som hyresgästerna säger sig ha träffat på.

• Fullmäktige

Fullmäktige är regionens högsta beslutande organ

• Förbundsstyrelse

Förbundsstyrelsen leder verksamheten mellan förbundsstämmorna. Den består av elva ledamöter och tre ersättare. Förbundsstyrelsen sammanträder ca en gång per månad under verksamhetsåret. Förbundsstyrelsens uppgift är

• att ansvara för riksförbundets ekonomi
    • att besluta om firmatecknare
    • att utöva tillsyn över regionernas och hyresgästföreningarnas ekonomi och verksamhet, samt över förbundskontorets verksamhet.
  • Förbundsstämma

Högsta beslutande församlingen på riksnivå är förbundsstämman och den sammanträder en gång varje jämnt år.

• HO

Representationen för bostads-området (kvarteret) kan t ex vara sk Husombud(HO).

• LH

En LH är en lokal hyresgästförening i ett område t ex kvarter. För att bilda en lokal hyresgästförening (LH) skall den ha en styrelse om minst tre personer. LH kan utse en förhandlingsrepresentant att delta i hyresförhandlingar och kan också nominera till föreningens styrelse och till regionens fullmäktige. LH arbetar främst med gemensamma frågeställningar i området i samråd med fastighetsägaren.

• Lilla förhandlings-delegationen

Den stora förhandlingsdelegation (som samtliga  Stockholmsstads-föreningar valt på sina årsmöten), utser inom sig en liten delegation.  Denna mycket lilla grupp - vanligen 3 - 5 personer - genomför den faktiska förhandlingen. Den lilla förhandlings-delegationen skall förankra sina förslag till förhandlingsstrategi hos Stora förhandlingsdelegationen.

• Motion

En motion är ett förslag till beslut som väcks av en enskild person eller en grupp av personer i en beslutande församling, exempelvis -  en förenings årsmöte.

• Region

Landet är indelat i 10 regioner, Regionkontoret samordnar insatser som behövs i den egna regionen. Regionen har dessutom tillgång till samlad expertis i olika boendefrågor som jurister, förhandlare och verksamhetsutvecklare.

• Reservation

Ett sätt att anmäla avvikande mening i en styrelse eller annat beslutande organ för den som ogillar beslutet. Den som reserverar sig anmäler det efter, och i direkt samband med, beslutet. Denne kan även tala om att han stöder ett annat förslag, såväl som lämna en skriftlig reservation.

• Stadgar

Stadgar är beteckningen på de interna regler som gäller för föeningar.

• Stora förhandlings-delegationen

Allmännyttan förhandlar per bostadsbolag. Till denna förhandlingsdelegation väljs - på årsmötet - förtroendevalda som skall ingå i stora förhandlingsdelegationen.

• Verksamhetsberättelse

En styrelses redovisning av vad som utförts under senaste verksamhetsår

• Årsmöte inom LH

En gång om året kallar LH till årsmöte. Då kallas endast medlemmar i hyresgästföreningen för att i sedvanlig ordning i sk årsmötesförhandlingar gå igenom vad styrelsen redovisar som utfört arbete i sin verksamhetsberättelse, deras redovisning av ekonomiska medel mm.